Lanseringsplan 2017-2

Vi har i dag nedfelt i vår selskapsstrategi at vi skal bidra til bredde, kvalitet og lønnsomhet i produktutvalget. Dette gjør vi ved en kontinuerlig optimalisering av eksisterende sortiment kombinert med spennende nylanseringer blant annet i form av fagtemaer.

Analyse av historikk og nåsituasjon kombinert med en kunnskap om generelle trender gir bakgrunn for de valgene vi gjør.

I denne planen skal vi blant annet lansere kvalitetsviner fra USA, Nebbiolo fra ulike deler av verden, spennende hvitviner fra Italia, vulkanske viner, kvalitetsviner fra Bandol, håndverksbrennevin og ulike sesongprodukter som rosé, viner til vilt, klassiske viner og øl.

USA er et av de oversjøiske områdene vi fortsatt ser på. Vi ser en salgsvekst for viner over 140 kroner, og dette vil vi følge opp. Området har gjennomgått en stilendring de siste fem år der vinene nå bærer preg av mindre fat, mer kjølig og mindre syltet frukt og lavere alkohol. Dette er viner som er godt tilpasset smakspreferansene i vårt marked.

Italiensk rødvin er fortsatt like etterspurt. Italiensk hvitt er også i vekst, men har hard konkurranse fra blant annet Chablis, Sancerre og tørr tysk Riesling. Vi ønsker å vise noe av det spennende som finnes av italiensk hvitvin gjennom lanseringer av stedsspesifikke druetyper fra Piemonte, Friuli og Sicilia.

Vin fra vulkansk jordsmonn får stadig mer oppmerksomhet i vinverdenen, og i september lanseres en rekke viner fra ulike land med nettopp dette fellestrekket.

Årlig lansering av tysk Grosses Gewächs utvides med en Franken Silvaner GG denne gang. Vi mener markedet er modent for mer enn Riesling fra Tyskland, og vi har derfor også anbud på en BiB Silvaner.

En trend innen brennevin er autentiske produkter med en historie, gjerne i høyere prissegmenter. Denne trenden vil vi ivareta på en best mulig måte.

En ting som kjennetegner ølkategorien er at det er høy frekvens på nylanseringer. Utfordringen for oss er å fange opp disse nylanseringene i lanseringsplanen, og vi vil derfor i utstrakt grad bruke markedsmeldinger for å treffe best mulig med våre øl lanseringer for andre halvår 2017.

Vi har behov for fleksibilitet i våre innkjøp, og vi har derfor, som i de forrige lanseringsplanene, begrenset antallet spesifikasjoner, og vil supplere med flere markedsmeldinger.

Engelsk oversettelse av spesifikasjonene publiseres også i på www.vinmonopolet.no.

Alle kommentarer eller spørsmål til spesifikasjonene i denne lanseringsplanen kan rettes til våre innkjøpere.

Produktspesifikasjoner for basis og partiutvalget juli, september og november 2017.

Lanseringsplan 2017-2:

Norsk

English

Lanseringsplan 2017-1:

Norsk