Kundesegmentering

Vin

Kundesegmentering

I 2014 gjennomførte Vinmonopolet, sammen med TNS Gallup, en ny kundesegmentering – med 6 vinsegmenter, 3 ølsegmenter og 4 brennevinsegmenter.

Les et utdrag, eller se hele undersøkelsen her.

Vin

Vanekunden

Utgjør 30 prosent av kundene.

Vanekundene har generelt liten interesse og kunnskap om vin, men de kan navnet på de mest kjente vindistriktene og druetypene. Det viktigste kjøpskriteriet er at de kjenner vinen fra før, og de er i liten grad opptatt av å prøve noe nytt. Pris er forholdsvis viktig når de velger vin, og 40 prosent av forbruket er pappvin. De drikker gjerne vin i kombinasjon med mat, men er mindre opptatt av smaksopplevelsen og det å lære noe nytt sammenlignet med de andre kundetypene.

Foto: Bente Jørgensen

Vin

Den trygghetssøkende

Utgjør 14 prosent av vinkundene.

De trygghetssøkende handler på Vinmonopolet fire, fem ganger i året, og drikker en flaske vin eller to i måneden. De har generelt liten interesse og kunnskap om vin, og baserer i stor grad kjøpene sine på anbefalinger fra betjeningen. De er ikke så opptatt av pris, og bruker i snitt 130 kroner på en flaske vin. Kundene foretrekker vin fra Italia og Spania, gjerne smaksrike og fyldige rødviner eller fruktige og friske hvitviner.

Foto: Bente Jørgensen

Vin

Pappvinkunden

Utgjør 11 prosent av vinkundene.

Pappvinkunden kjennetegnes ved at over 70 prosent av forbruket er pappvin. Halvparten av kundene kjøper månedlig pappvin på Vinmonopolet. De har noe interesse for vin, men ikke høy kunnskap. Kundene velger ofte en vin de kjenner fra før, men enkelte kan også være åpne for å prøve noe nytt. De foretrekker en fyldig og smaksrik rødvin, og Italia er favorittlandet. De liker gjerne å lese om vin, og da hovedsakelig i aviser.

Foto: Bente Jørgensen

Vin

Den prisbevisste

Utgjør 16 prosent av vinkundene.

De prisbevisste kundene er interesserte i vin, men har ikke høy kunnskap om vin. De foretrekker helst rødvin fra Italia eller Frankrike. De er på Vinmonopolet cirka én gang i måneden og de bestemmer seg gjerne ganske raskt. Kundene er opptatt av å få valuta for pengene, og prisen er viktig når de velger vin. Vanligvis ender de opp med en flaske til rundt 125 kroner. Det hender at de prøver noe nytt, men da helst fra et land eller distrikt de kjenner fra før. Det hender denne kundegruppen leser om vin i aviser eller på nett, og en gang i blant leser de Vinbladet eller bruker vinmonopolet.no.

Smaksopplevelsen er viktig, og de velger normalt en fyldig og smaksrik rødvin. Skal de ha hvitvin ser de etter en lett og smaksrik variant. De kjøper vanligvis ikke pappvin.

Foto: Bente Jørgensen

Vin

Den interesserte

Utgjør 21 prosent av vinkundene.

De vininteresserte kundene har høy kunnskap og interesse for vin. De handler i gjennomsnitt tre flasker når de er på Vinmonopolet, og betaler gjerne mellom 125 og 150 kroner for en flaske vin.

De leser en del om vin, både i aviser og på nett. Aller helst spør de om råd på Polet, og det hender de leser Vinbladet eller sjekker noe på vinmonopolet.no.

Italiensk er favoritten, men det blir også en del fransk og i blant velger de en vin fra et par-tre andre land. De kjøper stort sett vin til mat, og smaksopplevelsen viktig.

Foto: Bente Jørgensen

Vin

Den kunnskapsrike

Utgjør 7 prosent av vinkundene.

De kunnskapsrike kundene er interessert i vin, og har god kunnskap. De kjenner til en rekke vindistrikter og en del druetyper. Vanligvis handler de tre-fire flasker hver gang de er på Vinmonopolet. De foretrekker rødvin fra Italia og Frankrike, men drikker i blant vin fra fire-fem andre land også. Kundene er ikke så opptatt av prisen. Vanligvis velger de vin til rundt 150 kroner, men betaler i blant opp mot 400 kroner for en flaske. I løpet av år kjøper de vin for cirka 10 000 kroner. De foretrekker fyldige og smaksrike rødviner og tørre, smaksrike hvitviner.

Mange av disse kundene abonnerer på Vinbladet og henter informasjon fra flere kilder, både på papir og nett, inkludert vinmonopolet.no, og liker å bruke litt tid på å planlegge innkjøp i forkant. De er åpne for å prøve noe nytt, men ender ganske ofte opp med en vin de kjenner fra før, eller på en kjent druetype fra et klassisk distrikt. Smaksopplevelsen er viktig, samtidig er de åpne for å lære mer om vin.

Foto: Bente Jørgensen

Øl

Øl

Vanekunden

Utgjør 31 prosent av ølkundene.

Vanekundene har ikke så stor interesse og kunnskap om øl. De fleste handler øl på Polet hver tredje måned eller sjeldnere. Motivasjonen for å drikke øl er å ha det hyggelig sammen med andre, og for smaksopplevelsens skyld. Kundene deltar i liten eller ingen grad i ølklubber, festivaler og lignende. De kjøper øl basert på at de kjenner øltypen og smaken, og er ikke så interessert i å kjøpe øl de ikke har smakt før. De er villige til å betale opp mot 43 kroner for en flaske øl.

Foto: Bente Jørgensen

Øl

Den sosiale kunden

Utgjør 36 prosent av ølkundene.

Den sosiale kunden er interessert i øl, men har ikke høy kunnskap. De handler øl månedlig eller oftere på Polet. De drikker øl for å ha det hyggelig sammen med andre, og gjerne i kombinasjon med mat. Smaksopplevelsen er viktig. 25 prosent av kundene drikker øl for å lære mer. De kjøper øl basert på øltype, gjerne håndverksøl, og mange velger også øl de ikke har smakt før. De er villige til å betale opp mot 58 kroner for en flaske øl.

Foto: Bente Jørgensen

Øl

Ølentusiasten

Utgjør 33 prosent av ølkundene.

Ølentusiasten er den ølkunden med størst interesse og kunnskap. De har et ønske om å lære mer om øl. Mange deltar på ølsmakinger, ølfestivaler og besøker bryggerier. Noen er også med i en ølklubb, og nesten halvparten av kundene har brygget eget øl. De er villig til å betale opp mot 87 kroner for en flaske øl.

Foto: Bente Jørgensen

Brennevin

Brennevin

Blankt brennevin

Utgjør 31 prosent av brennevinskundene.

Disse kundene foretrekker vodka, gin og rom. De bruker ofte brennevin i enkle drinker med maks tre ingredienser. De har ingen stor interesse og kunnskap, og velger ofte et produkt de kjenner eller har smakt før. De er også mer opptatt av pris enn de andre kundene. Motivasjonen for å drikke brennevin er for å ha det hyggelig sammen med andre, kose seg eller i forbindelse med en feiring/markering. Over halvparten av kundene får produktinformasjon muntlig fra venner og bekjente, men mange søker også informasjon på vinmonopolet.no

Foto: Bente Jørgensen

Brennevin

Brunt brennevin

Utgjør 22 prosent av brennevinskundene.

Disse kundene velger flere ulike brennevinstyper, men foretrekker cognac og akevitt, som helst drikkes ublandet. De har noe kunnskap og interesse, og søker informasjon på vinmonopolet.no, i magasiner og aviser, eller muntlig gjennom venner og bekjente. Motivasjonen for å drikke brennevin er for å kose seg, eller i forbindelse med feiring/markering. Valg av brennevin er ofte basert på at produktet har en kjent smak, og de er også opptatt av kvalitetsbetegnelser som f. eks VSOP, XO osv.

Foto: Bente Jørgensen

Brennevin

Likør

Utgjør 24 prosent av brennevinskundene.

Likørkundene kjøper og drikker ulike typer brennevin, men velger ofte likør og kremlikør. De drikker helst produktet ublandet, eller i enkle drinker. De har ingen stor interesse og kunnskap, og velger ofte produkter basert på at de kjenner det og har smakt det før, eller på anbefaling fra venner. Motivasjonen for å drikke er å kose seg og ha det hyggelig sammen med andre. De søker informasjon på vinmonopolet.no og blant venner og bekjente.

Foto: Bente Jørgensen

Brennevin

Whisky

Utgjør 23 prosent av brennevinskundene.

Whiskykundene er de brennevinskundene med størst interesse og kunnskap. De drikker ulike brennevinstyper, men foretrekker whisky (blended og single malt). 50 prosent av kundene mener kjent smak er et viktig kriterium, men er litt mindre opptatt av dette enn andre segmenter. Whiskykundene mener destilleri/merkevare er viktigere enn for andre segmenter, og de er litt mindre opptatt av pris og venners anbefalinger.

Foto: Bente Jørgensen